Dömény Dia

A tuti befutó: Vajas kifli házilag

2020. május 07. - Dömény Diána

Egyik nap egy kicsit elszégyelltem magam, amiért a fél világ kenyeret süt otthon, én meg gasztroblogger létemre, hetekig el vagyok a boltin. Mentségemre legyen mondva, mi nem vagyunk akkora kenyérfogyasztók, a karantén ideje alatt pedig még jobban figyelünk arra, hogy ne dobjunk ki ételt. Még a szikkadt kenyeret is felhasználjuk, melegszendvicset vagy bundás kenyeret készítünk belőle, esetleg a fasírt töltelékébe tesszük. Mindenesetre elkezdtem a receptek között böngészni, ha a kenyér nem is, de egy jóféle házi kifli sütése azért megragadta a fantáziám. A következő receptre a Street Kitchen oldalán bukkantam, arra gondoltam, megosztom veletek is, hogy ne kelljen a bőség zavarában szenvednetek, és egyből a tuti befutóval próbálkozzatok!2020_045-001-01.jpeg

Álompuha vajas kifli

(Street Kitchen - Szilágyi Nóri)

   A kiflihez (10 db) szükségünk lesz: 350 ml tej ◾️ 30 g friss élesztő ◾️25 g kristálycukor ◾️ 500 g finomliszt ◾️ 1 csapott ek só ◾️ 30 g puha vaj ◾️ nagyszemű só, köménymag, stb.

   1. Azzal kezdjük, hogy a tejet egy kis lábasban feltesszük melegedni az élesztő felfuttatásához. A tej akkor jó, ha langyos, még véletlenül sem forró. A tejet átöntjük egy bögrébe - nekem van egy erre rendszeresített nagyobbacska, csorba bögrém -, és hozzámérjük a cukrot. Elkeverjük. Hozzámorzsoljuk az élesztőt, én a frissre esküszöm. Az egészet letakarjuk egy száraz konyharuhával és meleg helyre tesszük, hogy szépen felfusson. (Az én felfuttatott élesztőm teteje azért ilyen kis repedezett, mert 2-3 evőkanálnyi lisztet is szoktam a tetejére szórni.)downloads2.jpg

   2. Ameddig az élesztő dolgozik, egy tálba kimérem a lisztet, szeretem átszitálni használat előtt. Hozzáadom a sót, és finoman elkeverem benne az ujjaimmal.

    3. Az elkevert liszthez hozzáöntjük a felfuttatott élesztőt és a tejet, majd beledolgozzuk a tésztába a puha vajat is. Mivel a robotgépem secc-perc alatt leégne, ha a dagasztó karral próbálkoznék, kézzel szoktam kidagasztani a kelt tésztákat. Nem is bánom. Nagyon jó kis feszültséglevezetés. A tészta akkor jó, ha leválik az edény faláról. Nagyon könnyű, ruganyos tésztát kell kapjunk, aminek teljesen sima a felszíne. Ezt egy nagy gombóccá formázzuk, és letakarjuk kelni, kb. 40 - 50 percig.dsc_0025-01.jpg

   Sokan kérdezitek, hogy én hol szoktam keleszteni otthon. Többnyire kiviszem az erkélyre kelni a tésztákat, mert délelőttönként szépen odasüt a nap. Csak itt félő, hogy a letakart tésztán átmegy a macska - true story -, ezért jobban szeretem a sütőt használni. Előmelegítem 40-50 °C-ra, a sütő ajtaját nyitva hagyom, és ott kelesztem.

   4. Ha megkelt a tészta, kicsit átgyúrjuk, majd 10 egyenlőre részre osztjuk. Gombóccá formázzuk, és letakarva a gyúródeszkán további 10 percig kelesztjük. Ekkor már a sütőt is feltekerjük kicsit, úgy 230 °C-ra, hogy jól felforrósodjon. Nekem villanytűzhelyem van, a gázosak ebből a szempontból gázosak.dsc_0039-05_1.jpg

     5. A kis gombócokat kinyújtjuk, kb. 1,5 cm vékonyra. Fontos, hogy a deszka teljesen lisztmentes legyen! Ha erre valaki külön felhívta volna a figyelmem, egy agyérgörccsel kevesebbet kaptam volna sütéskor. A gombócból  lekerekített háromszöget nyújtunk. A szélesebbik oldalától a csúcsa felé feltekerjük. Sütőpapíros tepsire tesszük, és újabb 30 percig kelesztjük. 

   6. A kifliket vizes ecsettel lekenjük. Vizes, nem tojásos. Fontos. Ekkor megszórhatjuk nagyszemű sóval, köménymaggal, vagy amivel szeretnénk. Bedugjuk a sütőbe, és 13-15 perc alatt aranybarnára sütjük.

    Nóri receptjét szívből ajánlom a figyelmetekbe. Több recepttel is próbálkoztam, de az ő receptjével készült tényleg olyan, mint amilyet elképzeltünk. Hozza, amit ígér. Belül álompuha, kívül ropogós. Ahogy az összes pékárut, úgy ezt is érdemes azonnal, frissen fogyasztani. 2020_04-01_1.jpeg

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://domenydia.blog.hu/api/trackback/id/tr715669226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enrikokaruszo 2020.05.08. 15:56:18

az élesztő lúzerség
a menők kovásszal sütnek

szánmonoxid 2020.05.08. 16:44:22

Jól néz ki, bár kicsit sok a só és kevés a köménymag a képeken lévő kifliken.
Pékségben már ezer éve nem vettem jó kiflit, szarabbnál szarabbakat lehet kapni.

IamTwo 2020.09.26. 17:33:25

Ma megsütöttem (életem második kelt tésztás készítménye). A receptet pontosan betartva, csak annyi módosult, hogy az Oetker féle száraz élesztővel csináltam, az pedig csak 25g frissnek felel így mindent csökkentettem arányosan. Mondjuk ettől biztosan még posztírónál is nagyobb lúzer lettem az első kommentelő szemében, de pont hidegen hagy :)

Az eredmény viszont tökéletes lett, köszönöm!
süti beállítások módosítása